Pozycjonowanie stron – dlaczego SEO jest ważne?

SEO (Search Engine Optimization) to dosłowne tłumaczenie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Proces ten odtwarza zestaw działań, które pomagają potencjalnym klientom szybko odnaleźć pożądaną stronę w wyszukiwarce Google. Jego celem jest zbudowanie zaufania robotów do zasobu i osiągnięcie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania pożądanych informacji.
Kiedy wpisujemy w wyszukiwarkę, np. zapytanie Google: jak zoptymalizować stronę internetową, otrzymujemy następujące wyniki. Wyszukiwarka posiada zarówno płatne reklamy, takie jak reklama kontekstowa, jak i bezpłatne wyniki wyszukiwania (organiczne) i to właśnie te wyniki zależą od SEO.
Pozycjonowanie SEO na świecie
Większość firm na świecie uważa, że SEO to proces budowania widoczności strony internetowej i pozyskiwania ruchu z wyników wyszukiwania (tzw. SERP, czyli Search Engine Result Page). SEO wpływa na wszystkie czynniki, które poprawiają ranking i widoczność, a nie tylko na optymalizację. Wywołało to wiele kontrowersji.
Pozycjonowanie stron Poznań (więcej tutaj: https://seodot.com.pl/) to reklama w bezpłatnych wynikach wyszukiwania oraz SEM – reklama kontekstowa lub szerzej – reklama internetowa (Google Ads). Zatem SEM (Search Engine Marketing), to z reguły działania marketingowe obejmujące cały ruch organiczny oraz reklamę.
Czym zajmuje się SEO?
W praktyce, jak już wspomniano, optymalizacja polega na:
- Treści tekstowe (np. gdy zmieniamy długość artykułów, ich tytuł, dodajemy słowa kluczowe, itp.);
- Struktura strony (sposób zmiany architektury informacji nawigacyjnej);
- Percepcja techniczna i wizualna (szybkość strony, responsywność, odpowiedni dobór treści, umiarkowane użycie reklam itp.);
- Linki do strony www (tzn. ogólnie linki do strony z innych stron w Internecie).
Dlatego ograniczanie się do kodu SEO (czasem także metadanych i title) jest po prostu dużym błędem, bo optymalizacja to tylko część całości. W praktyce istnieje wiele czynników wpływających na pozycjonowanie. Jest ich ponad 200, choć wydaje się, że żaden z nich nigdy nie był używany. Jest to trudne do zrobienia, ponieważ algorytm Google jest tajemnicą. Wiodące działania SEO opierają się na wytycznych Google, własnej wiedzy, testach i analizie korelacji.
Kontrowersje wokół optymalizacji i pozycjonowania
Wielu czołowych ekspertów spiera się, czy poszczególne czynniki wyszukiwarki rzeczywiście mają wpływ (w praktyce głównie na wyszukiwarkę Google), czy tylko rywalizują o wysokie pozycje. Jest to dość trudne do zweryfikowania, ponieważ cały czas pracujemy w zmieniającym się środowisku. Niemożliwe jest przeprowadzenie analizy przy założeniu, że wszystkie inne czynniki są równe. Wraz z kształtowaniem jednego czynnika, zmieniaj inne:
- Optymalizacja profilu linków i stron konkurencji;
- Algorytm Google;
- Zachowanie użytkownika.
Prowadzi to często do pochopnych i fałszywych roszczeń. Na przykład, wielu marketerów w pewnym momencie zauważa, że rozpoczęcie działań w Google AdWords zwiększa ruch z wyników organicznych.